
Сценарист : Катрин Бигълоу, Марк Боул
Продуцент : Катрин Биглоу
В ролите : Джереми Ренър, Антъни Макий, Ралф Файнс, Гай Пиърс, Дейвид Морс
Изненадващо за повечето любители на киното филмът "Войната е опиат" (The hurt locker) срази дори филма "Аватар" по получени награди. Дали е случайно, че на такъв ден като 8 март за първи път жена получи наградата Оскар за режисура? И дали е случайност, че тя е бивша съпруга на Джеймс Камерън, режисьорът на "Аватар"?
Забележително е как в продължение на години американските кинопроизводители успяват да внушат на зрителите си, че всичко, което американските герои извършват на екрана е в името на доброто. Дори след като Тони Блеър и Гордън Браун бяха изслушвани пред специално създанена комисия за разследване на Войната в Ирак и след обявяването на тази война за незаконна по междунродните норми, както твърди и холандска комисия в Хага. Не беше нужно да се сформира такава комисия, за да се разбере, че иракчаните станаха жертва на чужди интереси, добре завоалирани с идеите за демокрация, равенство и по-добро бъдеще, а техните вътрешни проблеми и международна изолация бяха използвани като повод и като основание за сравнително позитивното приемане на нахлуването на американските войски. В този смисъл част произведените филмите на военна тематика имат за цел един вид кръвопускане, освобождаване на напрежението в обществото, предизвикано от двуполюсното отношение към воините, в които участват САЩ и НАТО.
Но пък с тази война се "разнообрази" и в буквалния, и в преносния смисъл сюжетът на много филми в киното, както се вижда и от "Аватар" и от "Войната е опиат". И двамата бивши съпрузи са силно привлечени от случващото се в Ирак поне доколкото в "Аватар" на`авите могат да бъдат сравнени както с палестинците, така и с иракчаните, които разполагат с много ценно природно богатство и имат своя самобитна култура, през която пречупват знанието си за света. Положителното е, че се прави опит да се вникне в същността на войната и това как тя влияе на хората, как променя тяхната психика и предопределя бъдещите им действия. Лошото обаче е, че изключително рядко във филмите на тема "войни в Близкия Изток" централно място заема съдбата на близкоизточния човек. А той е основното действащо лице в реалния живот и носи основните последствия от войните. За този дисбаланс ще има отделна публикация.

Само че ясно изразеното послание е много по-трудно за възприемане отколкото завоалираното такова. По каква причина? Защото войната все още е факт в живота на много хора и в САЩ, и в Европа, и в Близкия Изток и нейното напомняне предизвиква неприятни чувства. Затова и "Аватар" имаше такива приходи, за разлика от спечелилия номинациите филм на Бигълоу.
Няма коментари:
Публикуване на коментар